Limburgse verzending

 
 
Limburgse verzendingsdienst
controleerde de lossingsplaatsen

Voorzitter Roger Bos van de Verzending laat weten dat volgende elementen werden bekeken:

- De bereikbaarheid van de losplaats
- De toegang en de ondergrond,
- Aanwezigheid van elektrische en andere kabels
- Afstand tussen de wagens en de omringende omgeving (gebouwen, hekken, gewassen e.d.)

"De KBDB stelt eisen aan de vervoerders, de vrachtwagens enzovoort, maar er dient meer zorg besteed te worden aan bovenvermelde criteria,” zegt Bos.
Enkele weken geleden organiseerde de Limburgse Verzendingsdienst samen met transporteur Verduyckt een bezoek aan de geplande losplaatsen. De resultaten zijn zopas op de raad van bestuur van de Verzending besproken. 

Dit zijn de bevindingen:


VILLERS-LA-TOUR

"Onze vrees was, voortgaand op het google, dat de plaats te klein zou zijn. Ter plaatse Oud Station, weliswaar met een laag sneeuw, blijkt er voldoende ruimte voor drie en mogelijk 4 wagens. De bodemgesteldheid hebben we helaas niet kunnen zien wegens de sneeuwlaag."


LAON

"De losplaats in Clacy-et-Thierret op het Circuit Fol'Car is bij mooi weer voldoende voor een viertal wagens.
Bij regenweer is dit circuit en de omgeving drassig. Manoeuvreren is moeilijk omdat de geasfalteerde en verharde zones smal en niet voldoende lang zijn.
Veelbetekenend is ook dat er nu al een ijslaag ligt van 1 à 2 centimeter onder de sneeuwlaag."


SOISSONS

"De oude losplaats is niet meer toegelaten. Transporteur Verduyckt wist een losplaats in Margival (Le Pont Rouge). Dit is een zeer mooie losplaats, een deel van de oude N2 van Laon naar Soissons. Een 500 meter lang en voldoende breed. Le Pont Rouge GPS-coördinaat: 49 25 23,0/03 24 21,0
De kortste afstand voor Limburg is 189.600 m (Montenaken), de verste 256.500 m (Molenbeersel).
Voor de snelheid is dit helaas meer dan 250 km voor de verste afstand. Deze losplaats zou vroeger reeds voorgesteld zijn door Eddy Claeskens (KBDB Vlaams-Brabant)."


MARNE-LA-VALLEE (Jouy-le-Châtel)




"Deze losplaats is slechts geschikt voor 2 à 3 vrachtwagens.
Links ligt er rommel: van enkele hopen aarde met stenen, een hoop oude houten elektriciteitspalen tot enkele afgedankte machines en landbouwvoertuigen, die een goede lossing verhinderen.
Rechts loopt er een omheining met 2 elektrische schrikdraden.
Op zoek naar een andere meer geschikte plaats, zijn we een landbouwer tegengekomen die ons wist te vertellen dat op die plaats de duiven niet werden gelost maar op een smalle landweg enkele honderd meter daar vandaan. Afhankelijk van de gewassen, links en rechts, is dit maar een povere losplaats. Hier zijn nochtans 10 lossingen voorzien in 2013. Let wel: Marne ligt oostelijker dan Melun."


MELUN (Andrezel)



"De toegangsweg en de losplaats is verhard met gravel en grint.
Voldoende ruimte om meerdere vrachtwagens te plaatsten. Naast de weg zijn er grasstroken. Momenteel ligt er een hoop mest opgeslagen, die er in de zomer normaal niet ligt."

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
Afbeelding invoegen
 
 
 
 
 
 
 
Limburgse verzending: 

Transportkosten gaan onvermijdelijk omhoog
De eindafrekening 2013 is nog niet klaar, maar het staat nu al vast dat het duiververvoer duurder wordt.


      
De Limburgse Verzending, opgericht in 1973, heeft 3.600 aluminium manden in eigendom. Daarvan zijn er op dit moment een kleine 500 in herstelling: volledig zuiver maken van de korven en de drinkgootjes, laswerken en de bodem vervangen. Hubert Meyers en Jos Berger staan in voor de organisatie van die werken, die nog twee maanden zullen duren.


"Liefhebbers staan er niet bij stil dat er zoveel werk aan die manden is, nu het seizoen gedaan is. Doordat we er ieder jaar zoveel werk aan besteden, hoeven we ook maar enkele korven per jaar definitief af te keuren. Er zijn overigens nog altijd helpende handen welkom,” zegt Jos Berger.

In 2011 vervoerde de vzw Limburgse Verzending 27.805 manden. Voor dit jaar is de eindafrekening nog niet gemaakt. Hubert Meyers: "Ik schat dat we eenderde minder manden hebben opgehaald, een gevolg van de afscheuring van West. Ik wil hier toch graag even vermelden dat we met de begeleiders van West op de losplaatsen best overeenkomen.”


Prijs van de korven

"Voor volgend seizoen zal de kostprijs van de diesel ons lelijk parten spelen. Ook de vervoerskosten van transporteur Trippaers nemen toe. We organiseren het vervoer meer en meer, en zeker voor de kleinere vluchten en de ophalingen, zelf met onze drie kleine vrachtwagens voor 180, 120 en 120 korven. Ze zijn helemaal aangepast aan de aluminium korven,” aldus Hubert Meyers. De Limburgse Verzending bezit ook 9 opliggers, goed voor 208 tot 244 korven. Daarvan staan er drie praktisch definitief op stal, maar ze blijven behouden voor noodgevallen. Ook was er dit jaar een zware panne in de buurt van Parijs. Die vrachtwagen moest naar Melun afgesleept worden om daar te laten herstellen. "Ook dat zijn extra kosten die in de eindafrekening gaan doorwegen, net als het feit dat we hier twee poorten van de loods op Genk-Zuid moesten laten herstellen.”


Losplaatsen

Terwijl de vrijwilligers in de loods met man en macht verder manden herstellen, wil Hubert Meyers het nog graag even over de losplaatsen en de lossingen hebben. "We zijn tevreden over de opdrachten tot lossen en de lossingen zelf in 2012. We hadden slechts twee vluchten met minder verloop. Er wordt nogal eens onderschat dat de Limburgse Verzending hoofdverantwoordelijk is op de losplaatsen. De meeste plaatsen zijn overigens in orde, behalve Laon. Zeker voorbij Parijs is het overal oké. Op oude losplaatsen zoals Fosses-la-ville en Macquenoise, aangeduid door de KBDB, wordt vaak elders gelost, waardoor de coördinaten niet meer kloppen, maar dat is een zorg van de KBDB.”


Seizoen 2012

Jos Berger besluit: ”Al met al is 2012 een goed seizoen geweest, ondanks de afscheuring van West. Enkele keren werd een vlucht een dag uitgesteld. Als de begeleiders geen halve dag onderweg zijn om wat eten en drinken in te slaan, lukt het ook wel. Het is uiteraard een kwestie van plan trekken. Zo heeft Hubert in Jarnac zelf spaghetti gemaakt voor iedereen en bij mijn weten hebben ze dat allemaal overleefd….” 


Alle drinkgootjes worden zorgvuldig ontsmet.



Bron Pitts

 
                                             Bron Pitts